КОНТРОЛ - Кольо Гилъна

16 Май 2006
news page
"нищо чудно пак да направим някой концерт, но за албуми и такива неща мисля, че няма да имаме сили!"

Това е част от акцията 'БЪЛГАРСКИЯТ РОК Е ЖИВ', с която радио Тангра Мега Рок анонсира своите цели и намерения, още със старта си на 3 април 2006.

Време е да поговорим и за КОНТРОЛ, в нашето студио е вокалистът-танцьор КОЛЬО ГИЛЪНА.

едно интервю на Васил Върбанов и Илиана Бойчева

Да започнем думите на Васко Кръпката (пуска се аудио): От 1985 до 1989 са Тангра и Щурците, а после вече Милена и Контрол ми забиха страшен шамар. Аз тогава свирех някакъв поп рок и като видях как Контрол, пионерските връзки, се подиграха на системата, реших да направя група. Най-много ми харесваха Контрол. Също Ь. Сигурно изпускам нещо.

ЗДРАВЕЙ, КАК СИ?
Кольо Гилъна: Добре. Сега си говорих с Бойчева, че от 7-8 г. непрекъснато отказвам интервюта. Те рядко ме канят де, но този път нямаше къде да ходя.

ТУК НЕ ПРОСТО СИ СПОМНЯМЕ КОЙ КАК И КЪДЕ Е СВИРИЛ, А СЕ ОПИТВАМЕ ДА УЛОВИМ ДУХА НА ВРЕМЕТО. ЕТО КАКВО СИ СПОМНЯ ПЕШЕВ ОТ НОВА ГЕНЕРАЦИЯ.

Пешев (аудио): Беше много готино. Аз ходех на уроци по пиано наблизо и точно го бяха отворили. Никой не идваше там освен хората от раойна. Внезапно, само след два месеца там вече имаше море от хора - адски готини и различни хора. Различни от общата картина.

Беше единственото място, където можеш да се видиш с приятели и да си говориш за музика. В София няма нищо тогава. Имаше само Синьото и Кравай. Имаше много интересни хора там - Бащицата например. Марио Лидера също. Кадифето беше неотлъчно. Преди хората се събираха на Преспа, после се започна с Кравай.

ТИ ДА ДОБАВИШ НЯКОЙ?
Кольо: Пропускаме Дани Гумата, който сега е в Стокхолм и пише за ЦСКА. Широко скроен човек. Той беше започнал да прави бизнес със значки, нашивки и странички от Metal Hammer и Kerrang. Имаше много култови хора. Пицата е култова личност. Това си беше едно култово място и всяка вечер всички бяхме като по часовник там.

Имаше състезателни турнири по разни електронни игри. Денис даже си беше взел шофьорски ръкавици, за да държи добре волана.

РАЗНИ ПРОГРЕСИВНИ КОМСОМОЛСКИ МЕДИИ ИЗПОЛЗВАХА ОПРЕДЕЛЕНИЕТО ‘НЕФОРМАЛНИ ГРУПИРОВКИ’. А ОТКЪДЕ ДОЙДЕ ТОВА ГИЛЪНА
Кольо:
Ами това дойде от Йън Гилън. Бях фен на Purple. Имах късмета да имам оригинални плочи техни и навсякъде обяснявах за Гилън, щото повечето имаха някакви магнетофончета и лоши записи на Щурците.

Пешев от НГ (аудио): В българския рок преди 80-те няма бунт, има сладникавост, но тя е предопределена от системата и това, че всички неща бяха спирани и цензурирани.

Кольо: Цензурата спря след 1989 и това вече даде предпоставка за бунта, който се видя на един концерт на КАЛЕ, който всъщност беше спрян заради един текст. Групата беше свалена от сцената и това показа, че системата още я има, но от друга страна показа, че има хора, които са чакали това да се случи, за да реагират по този начин. Бунтът започна тогава!

Кристиян от НГ (аудио): Контрол бяха за мен бунтарска банда, защото излизаха по пижами и с темперни боички. Бяха интересни и различни.

Пешев (аудио): Те мислиха за имидж и облекло както никоя друга група до тогава. Те следваха персонажи. Китаристът беше като футболен съдия, кийбордистът беше по пижама… И на гребен. Имаше един, който излизаше с работническа ватенка и ватманска фуражка. Бяха много смешни. На сцената бяха взрив. Бяха динамит! Експлозия!

КОНТРОЛ 

Кольо: Аз много скачах. Тогава всичко беше чисто някак. Ние не бяхме политизирани до такава степен, че да искаме да сваляме правителства или нещо от сорта. Бунтувахме се просто срещу системата, която ни притискаше всеки ден. Пищяхме срещу тях.

Аз този концерт на Кале няма да го забравя, когато ги свалиха от сцената. Аз си го имам на видео този концерт записан. Доста хора го имат този запис, давал съм го. Все култови изпълнения на Ера, Тротил…

ТРОТИЛ бяха супер здрави. Аз преди две години ги издирих в Созопол без да искам. В една кръчма имаше плакат и аз си викам, че това е някакъв коктейл или нещо, обаче гледам едни барабани и на тях също пише Тротил. Викам си, тук ще има концерт. Видях братята по-късно и ми стана ясно.

ДА СЕ ВЪРНЕМ НАЗАД ПАК. КАКВО НАПРАВИ СЪС СТАРИТЕ СИ ЗНАЧКИ?
Кольо:
Ох, ами не си спомням вече. Изчезнаха някъде. И нашивки, и значки. Може и да съм ги дал на някой. Преди да дойдат значките от Англия, на които им викахме “копчета”, крадяхме табелки от трамваи и ги облепяхме с безцветен скоч. Отзад се слага безопасна игла, а между табелката и скоча се слагаше чернобяла снимка на любим изпълнител.

ИНТЕРЕСНО Е, ЧЕ БОРЕТО ЛУКАНОВ ОТ ТЪРНОВО ДО ДЕН ДНЕШЕ ПРАВИ ТОВА СЪС СНИМКИ НА ДЖОНИ РОТЪН. ПЪНКЪТ НЯМА ДА УМРЕ. ДО КАКВА СТЕПЕН ВИЕ ОТ КОНТРОЛ ГЛЕДАХТЕ БЪЛГАРСКИ ФИЛМИ ТОГАВА?
Кольо:
Ами аз харесвах детските филми като 'Таралежите се раждат без бодли' и т.н., но сме се влияели от унгарските филми като 'Плешивото куче.' Аз съм го гледал поне 25 пъти.

ТОГАВА ЕДВА ЛИ СТЕ СИ ДАВАЛИ СМЕТКА, ЧЕ ПИШЕТЕ ХИМНИ НА НОВОТО ПОКОЛЕНИЕ, НО ДНЕС КАК ГЛЕДАТЕ НА ТОВА?
Кольо:
Ами явно групите по това време сме имали късмета да влезем в тази епоха на гласност, перестройка и демокрация, която дойде от Горбачов. В един момент всичките забранени неща станаха позволени. Всичките успяхме да запишем плочи. Това си е късмет.

И.Б.: В ГОДИНИТЕ, КОГАТО РОКЪТ БЕШЕ НА МОДА В БЪЛГАРИЯ, ВИЕ ИЗПЯХТЕ ПАРЧЕТО 'ТОВА ОТДАВНА НЕ Е РОКЕНРОЛ'. ЗАЩО ДОСТИГНАХТЕ ДО ТОЗИ ИЗВОД?
Кольо:
Благодаря за въпроса. Не знам. Никога не съм се замислял. Може би защото такъв ни беше имиджа, че трябваше да бъдем опозиция.

И.Б.: ИМАШЕ ЕДНО ПАРЧЕ 'ВЕЧЕРНА ПРОВЕРКА' И ТАМ БЯХА ИЗРЕДЕНИ ВСИЧКИТЕ ГЕРОИ НА ОНОВА ВРЕМЕ.
Кольо:
Ами да. То също е в такъв ироничен стил. То е акапелно парче, записано от мен, Оги и Тони. Тогава сложихме под ножа и Атлас, и Камелия Тодорова - абе разни хора, дето вече ги нямаше на сцената.

И.Б.: НА ЕДИН КОНЦЕРТ В ЗАЛА 'УНИВЕРСИАДА' - ТЕБ ТЕ ПУСКАХА С ЕДНО ВЪЖЕ ОТГОРЕ...
Кольо:
Беше през 1996, когато излезе албума 'Любоф' с продуцент Денис. Аз не си спомням концерта толкова, колкото пресконференцията покрай излизането на нашия албум. По това време излезе и албумът на ЕРА.

Стояхме всички и чинно отговаряхме на някакви тъпи въпроси, когато влезе Фънки, който беше явно на две-три смешни цигари. Седна на масата и каза: “Д’еба, аз закъснях.” После ни раздаде цигари на масата и всички запалихме. Журналистите се шашнаха, а ние си изкарахме чудовищно весела пресконференция.

И.Б.: И ПОСЛЕ НИКОГА НЕ СИ ПУШИЛ?
Кольо:
Не, никога!

КОНТРОЛ

В ТАЗИ ВРЪЗКА, КАКВО БЕШЕ ОТНОШЕНИЕТО НА МИЛИЦИЯТА КЪМ КОНТРОЛ? ИМАШЕ ЛИ СБЛЪСЪЦИ?
Кольо:
Ами да. Имаше във Варна. Аз си пях с милиционерската униформа както винаги и по едно време гледам, че сцената се загражда с мои “колеги”. Униформени и цивилни. Докато траеше концерта нямаше начин да ме докопат, но си викам: “Концертът ще свърши”. Групата също усети и продължихме повече от необходимото. Даже публиката вече не искаше!!!

И като свършихме, докато излизах към гримьорната, ме заградиха хубаво от всички страни. “Откъде имаш тази униформа?” Аз им обясних, че  е от киноцентъра в Бояна срещу 10 лв. на месец. Срещу 10 лв. можех да стана милиционер, да спра някоя кола и да глобя шофьора, че няма триъгълник или квадрат, ха ха ха. Но аз показах тази бележка и хората си тръгнаха. Повярваха ми, че не съм някакъв гангстер.

КОЯ Е 'МИЛА' В ПЕСЕНТА, КОЯТО ВСИЧКИ ЗНАЯТ?
Кольо:
Ами тя е за една даскалка по математика, която наистина си имаше бакенбарди и мустаци. Понеже страдаше, че не може да бъде хубава, това се отразяваше в бележниците ни.

КАКВО ПРАВЯТ ДРУГИТЕ ОТ КОНТРОЛ ДНЕС?
Кольо:
 Владо Унгареца има бизнес. Оги си работи в студио 'Графити'. Владо Попа е барабанист на Конкурент. Тони не знам какво прави… За Краси също не знам.

НА КОЙ МУ ХРУМНА ТАЗИ ИДЕЯ С УНИФОРМИТЕ?
Кольо:
Ами не знам от кой е дошла идеята. От самото начало решихме да бъдем облечени странно. Името беше измислено също по странен начин. В началото имеше идея групата да се казва Комисия, Спанак и още нещо имаше. Тогава дойде Контрол.  Но преди това си мислехме как всички имена на групи могат да се скандират, нали се сещаш- Е-РА, МИ-ЛЕ-НА, А-ХАТ. Та аз предложих да се наречем Малкият Зелен Рошав Таралеж, Който Бавно Слизаше От Гората. Славни времена бяха. Но аз се надявам, че пак ще дойда при вас скоро.

И.Б.: НЕ СЕ СЕЩАМ ДАЛИ СЪМ ТЕ ПИТАЛА ЯКОГА КАКВО МИСЛИШ ЗА НОВИЯ ПЕВЕЦ НА КОНТРОЛ? НАЛИ ТЕ ПРОДЪЛЖИХА ПОСЛЕ БЕЗ ТЕБЕ.
Кольо:
Пешко е готин. Той е млад, деен и енергичен. След Контрол той се направи още няколко групи. Всяко нещо си има времето. Моето време е било такова, а неговото е сега. После ще дойде на някой друг времето.

ЩЕ ИМА ЛИ КОНТРОЛ ПАК?
Кольо: Никой не знае. До този момент сме в много добри отношения и нищо чудно пак да направим някой концерт, но за албуми и такива неща мисля, че няма да имаме сили. Вече сме стари хора все пак.  

ГОВОРИ СЕ МНОГО, ЧЕ ПО ОНОВА ВРЕМЕ ПЛОЧАТА, КОЯТО СИ ПОДЕЛИХТЕ С НОВА ГЕНЕРАЦИЯ, КАКТО И ПЛОЧАТА НА ЕРА БЯХА ПРОДУЦИРАНИ ОТ КИРИЛ МАРИЧКОВ, ДОКАТО ПЛОЧАТА НА АХАТ БЕШЕ ПРОДУЦИРАНА ОТ ПЕЦИ. КАКВО ЗНАЧЕШЕ ДУМАТА “ПРОДУЦИРАНЕ” ТОГАВА?
Кольо: Не знам какво означава. Кой откъде идва и какво прави не знаех изобщо. Според мен това беше по линия на Комсомола. Продуцент си беше Балкантон. Както си спомняш, това беше поредица от плочи. Нашата беше първа обаче, но вътре цензурираха една наша песен, 'България' и вместо нея сложихме '100-150 кила'. А тя стана хит. 

В КАКВИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ СТЕ ВИЕ ПОМЕЖДУ СИ - МУЗИКАНТИТЕ ОТ ОНОВА ПОКОЛЕНИЕ?
Кольо: Всичките групи бяхме доста сплотени и близки. Не бяхме големи приятели, но ни обединиха многото фестивали.

ДОБРЕ. БЛАГОДАРЯ ТИ. ВИЖДАМ, ЧЕ ТРЯБВА ДА ТРЪГВАШ.
Кольо:
Имам много задачки днес. И аз благодаря.

права Тангра Мега Рок

 KONTROL

Източник: