CALIBAN The Awakening (2007)
26 Май 2007
Съществува тенденция, мнозина музиканти рано или късно да изкарат албум или песен със заглавие “Awake”, “Awaken” или “Awakening”. Caliban не правят изключение. Рискованото при тези издания е дали наистина ще са едно своеобразно събуждане или ще е парадоксална стъпка назад.
В случая с “The Awakeing”, актуалният албум на Caliban, определено става дума за нещо ново и свежо. Закоравелите фенове вероятно ще посочат като слабост голямото наличие на чисти, мелодични вокали, но според мен това не е минус. В задълженията на музикантите е да се развиват, а момчетата от немския квинтет правят точно това. И не само, че експериментират с изненадващи вокални комбинации, но същите звучат на фона на много по-изпипана музика. С “The Awakeing” сякаш ставаме свидетели на една чисто нова група - по-умерена, без първичните изблици, които бяха водещи при Caliban досега, въпреки че “импулсът” продължава да ги направлява...
В едноименното парче от диска има нещо като подводно течение, което те увлича. Две трети от песента е бавен инструментал, който, обаче, пращи от енергия и сякаш напира да разбие рамката си, създавайки обтегната атмосфера, силно напомняща на измамното спокойствие във филмите на Дейвид Линч. Останалите парчета в “The Awakeing” носят характерните черти на групата, като повече се открояват “I Will Never Let You Down” и “My Time Has Come”. Различна е и “I Believe...”, украсена с интересен дует между китариста Денис Шмит и вокалиста Анди Дьорнер. Начинът, по който по-тежките изблици на Анди се застъпват с мелодичните партии на Денис, създава усещането за надпяване - един истински словесен дуел, въплъщаващ емоцията на песента. От другата страна са “Let Go”, “Nowhere to Run, No Place to Hide” и “Another Cold Day”, връщащи ни към добре познатия от преди стил на Caliban - с мощни каси и безкомпромисните ревове на Анди.
Немският произход определено се усеща в твърдостта на Caliban. С мелодичните си парчета те ни показват една по-нежна страна, но остават непоклатими в текстовете си. Липсва суровият звук на “A Small Boy and a Grey Heaven” (1999), но, за сметка на това, техниката от “Shadow Hearts” (2003) тук се явява още по-усъвършенствана, макар и посмекчена. Може би това е новото лице на Caliban? А може би е моментно “отслабване”? Само времето ще покаже.