BLACK SABBATH - '13' (2013)
19 Юни 2013Какво по дяволите очакваше? Едва ли има друг албум, който да е толкова предвидим и логичен резултат от начина, по който е създаден.
Спомни си – още когато BLACK SABBATH започнаха да работят по записа заедно с Рик Рубин, музикантите разказваха как продуцентът ги е събрал, пуснал им е едноименния им дебют и им е казал:
"Слушайте го, представете си, че е 1969-а, току-що сте сътворили това и сега обмисляте следващия си ход."
И '13' е точно това – колекция от песни, които метъл бащиците можеха да напишат преди 40 години и да ги издадат вместо 'Paranoid'.
Сякаш някой е пуснал първите шест плочи на Sabbath през шредър и после от парченцата е сглобил новите песни.
Отварящата 'End of Beginning' опитва да възкреси мракобесната атмосфера на едноименното парче от първия албум; сингълът 'God Is Dead?' девет минути се движи успоредно на границата, отвъд която би се превърнал в 'War Pigs'; 'Zeitgeist' звучи като опит да се напише наново 'Planet Caravan'; в 'Age of Reason' основният риф е постлан със синтезатори и напомня на заигравките с прог-рок от 'Sabbath Bloody Sabbath', преди едно 'oh yeah' да върне лентата към 'N.I.B.'.
Гигантски рифове на Тони Айоми, напоени с отчаяние вокали на Ози Осбърн, злокобни бас линии от Гийзър Бътлър и надъхано изпълнение на барабаните от Брад Уилк, който свири сякаш цял живот е искал да е Бил Уорд.
Класическите SABBATH, които звучат като класическите SABBATH. Едва ли някой се е надявал на друго, нали?
И все пак албумът има собствена физиономия. Ози има свои вокални линии, а не пее по рифовете на Айоми като през 70-те. Също така при тогавашните SABBATH има лъчи светлина, разрязващи повсеместния мрак.
Тук обаче те липсват. Дали защото '13' се ражда в епоха, в която доминиращите в културата тонове и настроения са по-черни от всякога, или защото покрай историята с рака на Айоми на него не му е било до приповдигнати песни, но резултатът е категорично най-мрачният, тежък (не само звуково) и наситен с безнадеждност запис на BLACK SABBATH в цялата им история.
И когато идва краят на финалната 'Dear Father' – в който чуваш същия дъжд и злокобен камбанен звън, с който през 1970-а започва всичко – разбираш, че с '13' кръгът се затваря.
Този албум не е завръщане. Той е надгробна плоча. Най-величествената възможна.
Новини
- ДНЕС в предаването 'РОКЕНДРОЛ' на МОНИ ПАНЧЕВ от 16:00
- Гледайте новото видео на ARCHITECTS - 'Whiplash'
- THE HELLACOPTERS с нов сингъл и видео ‘Leave A Mark’ - гледайте ТУК
- ПИТЪР СИНФИЙЛД - съоснователят на KING CRIMSON почина на 80
- Кандидатствайте за барабанист на PRIMUS - вижте официалната обява
реклама
Tangra Top 40
- 1The Emptiness Machine
LINKIN PARK - 2A Fragile Thing
THE CURE - 3Going Far Away
SMOKEY MOUNTAIN RIVER BAND - 4100 зъба
ONE DAY LESS - 5Sirens
DROPKICK MURPHYS