BEHEMOTH – ‘The Satanist’ (2014)
05 Март 2014Разбира се, имахме едно на ум.
Заради семплото заглавие, сякаш по-подходящо за поредния скучен албум на Deicide, отколкото за BEHEMOTH.
Заради нелеката борба на Адам Дарски с левкимията, която отложи записите на нов материал с поне четири години.
Заради всички тежки очаквания, с които ‘The Satanist’ бе натоварен още преди да бъде издаден.
Заради обичайните ни фенски опасения, че след годините на възход, групата най-сетне ще се хлъзне – или в това просто да издава албум след албум, за да задоволи пазарното търсене, или в това да пробва нещо по-лесно и лековато, за да се привлече аудиторията на Dimmu Borgir, примерно.
Разбира се, не трябваше да се съмняваме в Адам Дарски.
Защото това не е просто завръщането на BEHEMOTH, а един от албумите на 2014. Нищо чудно – и едно от най-добрите екстремни издания за последните пет години.
Вероятно най-важното при ‘The Satanist’ е неговата монументалност. В него няма недомислици, пукнатини, излишък или прекомерност. Нещата пасват отлично едно към друго, като гладки строителните блокове на средновековна крепост – от картините на руския окултен художник Денис Forkas Костромитин (по една за всяко от изданията на албума, нарисувани с бои, смесени с кръв от Адам Дарски) през мракобесната фотосесия (свързана силно с дебютния сингъл ‘Blow Your Trumpets Gabriel’), до изключително адекватното включване на саксофон и рецитирането на стихове на големия полски драматург Витолд Гомбрович (можете да намерите няколко негови пиеси преведени на български).
Музиката пък е точно онова, което очакваме от BEHEMOTH, но не точно.
Даваме възможно най-високата оценка на ‘The Satanist’ тъкмо защото е екстремен, пробиващ стени дет/блек хибрид, който обаче притежава динамика, разнообразие и дузина изненади, които да го направят не просто добър албум, не просто приличен за две слушания, а да го отличат ясно от десетките издания, които се появяват паралелно с него.
Защото в ‘Amen’ и ‘Messe Noire’ са безпощадни парче в най-добрите традиции на Marduk (и, разбира се, на BEHEMOTH), ‘In The Absence Ov Light’ и ‘Blow Your Trumpets Gabriel’ са епични и различни, пропити с тежка атмосфера, а ‘O Father O Satan O Sun!’ е възможно най-изненадващият край – помпозно-триумфална оратория с тежък, повтарящ се риф, допълнен от хорови вокали, Hammond орган и класически оркестрации.
Вече трябва да ви е станало ясно, че за такъв албум трудно се пише, защото в известен смисъл е излишно.
‘The Satanist’ е перфектно, многопластово произведение, което изисква най-вече да бъде чуто, отново и отново. Затова спрете да мрънкате как никой не правил албуми като едно време и слушайте новия BEHEMOTH, по дяволите.
Новини
- ДНЕС в предаването 'МЕГАЧАС' на АНДРЕЙ ВЛАДОВ от Лондон в 16:00
- МАШИНА на ВРЕМЕТО - седмица с чудесната музика на 1994 по радио ТАНГРА
- Прочетете рецензия за новия албум на LINKIN PARK - 'From Zero'
- Три наши банди преди INTEGRITY на концерта на 24 ноември в София
- Новите на MACHINE HEAD и ДЪГ ПИНИК влизат в ТАНГРА ТОП 40
реклама
Tangra Top 40
- 1The Emptiness Machine
LINKIN PARK - 2A Fragile Thing
THE CURE - 3New Waters
ODD CREW - 4100 зъба
ONE DAY LESS - 5Make It Right
OFFSPRING