Още 84 часа от живота на ДЕВИН ТАУНЗЪНД

DEVIN TOWNSEND PROJECT
Оркестър и хор на Държавна опера Пловдив
Диригент ЛЕВОН МАНУКЯН

‘Sounds of The Ages 2017’

Античен театър, Пловдив, 

22 септември 2017

текст: Васил Върбанов, снимки: Елена Ненкова

ГАЛЕРИЯ 

Прихвам в искрен смях и сядам да пиша този репортаж…  

Всичко започна случайно… – това е обичайното начало на много разкази, но не и на този.

Нищо случайно няма в проекта ДЕВИН ДАУНЗЪНД с оркестър в Античния театър в Пловдив.

Идеята за него се роди през септември 2014, в дните около приключенията с PARADISE LOST на вековната сцена, а конкретната работа по качването върху нея и на ЛУДИЯ КАНАДЕЦ стартира  още на сутринта след слизането на KATATONIA – точно преди 12 месеца.

Пресметнато на ум и на глас – това са 3 години в името на 3 часа и половина шоу, което, обаче, щеше да се окаже НЕ-ЗА-БРА-ВИ-МО. И не само защото го заснеха за Blu-ray и DVD J

22 септември 2017

6:00 следобед  – вратите на Античния театър се отварят за публиката – феновете започват да тичат през входовете, след което и да се пързалят по стръмните стъпала към най-ценните места.

Зад кулисите, в гримьорната, ДЕВИН е с медитиращ поглед, защото първото му запознаване (едва три дни по-рано) с направените в България оркестрации на неговата музика го е успокоило, а и 8-часовите репетиции с оркестъра са го убедили, че всичко ще бъде наред.

И все пак тялото му го издава – гениалният ДЕВИН ТАУНЗЪНД е трескав и няма търпение да излезе на сцената, защото той живее за своята музика. Звучи като погребален надпис, но всъщност в момента, в който си отбелязвам това наум, той се стрелва втори под прожекторите (първи се промушва диригентът ЛЕВОН) и 3000 души скачат на крака, за да го посрещнат с френетично ААААААААРГГГГГГГХХАААААА!

8:00 вечерта – ДЕВИН започва с дълга, но стегната реч, за да отхвърли благодарностите още в началото.

За да не говоря после много, въпреки че, като се познавам, няма да ми е лесно

Благодари поименно на всеки в DEVIN TOWNSEND PROJECT, на своя мениджър АНДИ ФАРОУ и на ВАСИЛ ВЪРБАНОВ (здравейте, приятели) за това, което се случва тази вечер и въвежда под бурни овации Оркестъра и хора на Държавна опера Пловдив и диригента ЛЕВОН МАНУКЯН, който блести на сцената с легендарния модел фланелка на радио ТАНГРА МЕГА РОК с жълтия череп, надничащ изпод официалното сако.

Шоуто започва – 60-минутна програма с избрани от феновете в онлайн допитване и специално аранжирани за случая за оркестър песни. Оркестрациите са на ЛЕВОН и на пианиста ГЕОРГИ МИЛТЯДОВ, който е единственият на сцената в бял костюм и внася лека естрадна и Лас Вегас атмосфера.

ДЕВИН свири и пее като луд! Да, той пее невероятно – пред него в чашата на амфитеатъра се веят национални знамена на Австралия, Канада, Холандия, заедно с флаговете на Шотландия и Уелс – публиката откликва на всяко движение на главния герой, който сменя китари и се движи с лекота из подиума. Буквално си разигравя коняна свещената културна сцена. И множестото пред него цвили от възторг…

Това е безпрецедентен за българските мащаби РОК туризъм, довел хиляди гости в Пловдив, които се възползват, за да оценят и чудесните ресторанти и барове в града. Два дни преди концерта, по улиците на бъдещата Европейска столица на културата е като при гостуване на националния футболен отбор на Швеция в София – но вместо с жълти фланелки, пришълците са с разнообразни надписи – SYL, DTP, ZILTOID просто проектите на ДЕВИН са твърде много.

Сутринта ме пита дали не съм видял и извънземни – контрирам, че ТОЙ би трябвало да ги разпознава по-добре…

Идва ред на сатанинския суинг на ‘Bad Devil’ и целият ни екип се държи като на сватба с елементи и от погребение на заклет враг…

Античният е почти изстрелян в орбита от пироефекти и фойерверки, а ДЕВИН и публиката крещят “FIREEEE” по време на ‘Simple Lullaby’ и на ‘Deep Peace’…Оглушителни аплодисменти – 3000 души летят в Античния театър


снимка: Facebook

Дори не се и опитвам да описвам какво прави това шоу толкова специално и защо всички са в космоса. Както би ви казал всеки достоен лекар – Диагнозата на всеки един от нас е строго индивидуална

И все пак – май дори аз не съм очаквал всичко да е толкова епично…

9:05 вечерта – следва 25-минутна пауза за пренареждане на сцената, по време на която зад кулисите се събира част от европейския журналистически и звукозаписен елит, за да обсъди преживяното. Водещ британски промоутър ме разпитва – как точно правим такава тежка продукция на върха на хълм и без товарни асансьори??? Отговарям многозначително с къса въздишка и стягане на бицепс.

Издателите на ДЕВИН ме прегръщат,  а аз запазвам за себе си впечатлението, че първият басист си е позволил за изпусне няколко темпа… Както и това, че почти не чувам оркестъра, да не говорим за хора. Но за последното ми е ясно, че почти винаги е така – в името на по-добрия звукозапис за предстоящото Blu-ray и DVD издание. Снима се с 12 камери + 2 go pro, а режисьорът ПОЛ ГРИЙН вече е правил тук филма за PARADISE LOST.

Подозрението ми за жертвите, които се правят в името на видеоизданието се подсилва от факта, че най-силно ме прегръщат именно издателите на ДЕВИН, а два дни по-късно ще бъде потвърдено и от ФИЛ БРАУН – богът, който пипа акустичния пулт на концерта на MARILLION в същия театър.

В така наречените социални мрежи, потокът от снимки и видео е задъхващ, а най-честите реакции от най-отдалечените точки на планетата са – Бих дал едната си ръка, за да можех да бъда там и Господи, дано излезе на DVD. За второ – гарантирам!

9:30 вечерта – отново е SHOWTIME и групата пак е на сцената, този път сама, за да представи легендарния албум ‘Ocean Machine’ в неговата цялост по повод 20 години от излизането му.

На бас вече свири седнал СКУИД ХАРДЪР, който в откачения соло дебют на ДЕВИН – ‘Punky Brüster – Cooked on Phonics e подписан като SQUID VICIOUS. Поради прогресиращото му заболяване, това може да се окаже и последният концерт на СКУИД. Свири перфектно. Нашите хора много внимателно го качват и свалят на ръце по многобройните стълби към театъра. Има и малко сълзи…

Шоуто е в разгара си – ТАУНЗЪНД в стихията си! Общо 3 часа и половина! Докато преминавам по централния пръстен на Атничния, срещам и няколкото просветени Българи. Поздравяват ме за интервюто по радиото – други цитират забавни пасажи от участието на ДЕВИН в ТВ шоуто на Трифонов, с трети безмълвно удряме пет.

23:30 – Концертът завършва – от пулта тръгва програмирания от мен безсмъртен МОНТИ ПАЙТЪН – ‘Always Look On The Bright Side of Life’ (още преди 10 години гепих идеята от MAIDEN) и публиката продължава да пее с цяло гърло и не иска да си тръгва. Озвучителят на ДЕВИН, обаче, решително намалява последвалата серия хитове на ЧЪК БЕРИ, защото театърът трябва да се изпразни за тежката работа по разтоварване на цялото оборудване и инструменти надолу по стълбите.

В гримьорните шуми добре посетено тържество с шампанско и бира. Музикантите се отпускат, техниците поемат. Десетки чакат ДЕВИН за подпис и няколко добри думи. Ще го дочакат!

Чува се шум от прелистване на банкноти. Щандът с официални сувенири е напълно опустошен – жадно са изкупени 400 фланелки и 200 плаката – останал е само един потник. Тур-мениджърът (често работи и за SLAYER ) се смее с всичките си зъби!

Карам ДЕВИН да произнесе една от най-красивите български думи – ПОТНИК и се прегръщаме силно, защото няма да имам никаква възможност да го изпратя сутринта рано – в 7:00…     

Васил, ти си съвършено луд!” – мисля, че го разбирам, въпреки че много по-лудият безспорно е ТОЙ.

Не е ли странно, че именно хора като нас, които се занимават с почтени неща, светът нарича луди – смее се ТАУНЗЪНД по неповторимия си и много заразителен начин. Единственото леко съжаление – мечтата му да го изстреляме над публиката  с оръдие се е оказала неосъществима – хората от цирк Балкански подчертаха, че в Европа номерът не се прави от десетилетия, да не говорим, че в Античния театър няма място за такъв полет.

Оставям го да се къпе в любовта на своите гости и се връщам към нашата банда, която вече се е хвърлила да организира разглобяването на това, което трябва да се махне от Античния и да координира отнасянето на инструментите, усилвателите и всички други технически и музикантски екстри на DEVIN TOWNSEND PROJECT, докарани с T.I.R. от Англия.

Групата ще лети към Тел Авив, където ще свири за първи път във вторник – 26 септември. Плъзвам класическото предупреждение, че изрелските мерки за сигурност включват и процудерата гумена ръкавица – смеем се дружно – най-вече аз, а те някак замислено.

Бандата ни вече настройва сцената за MARILLION… Тур-мениджърът настоява да снима целия екип на TMR, ще публикува техническа рецензия в специализирано списание. Мнооого те моля…

Това са три дни заедно с ДЕВИН ТАУНЗЪНД, след онези първи приключения още през декември. Но ДЕВИН не е луд – просто мисли трескаво. За всичко. Въображение без граници!

Ако има някаква диагноза – тя е хиперактивност. Нон-стоп играе на асоциации с всеки, който е до него и когато не разбирам играта на думи – питам, за да си полирам английския. Каламбури без граници!!

Забавата с приложенията за коригиране на образи в телефона на нашия приятел и гост е във всеки момент, в който той не държи китара. Дори и на обяд и на вечеря.

С ВАСКО РАЙКОВ осъзнаваме, че е напълно възможно ДЕВИН да вижда нас – точно като тези образи. А и визията му за заобикалящия го свят да е точно такава.


Ние в очите на ДЕВИН…

ТАУНЗЪНД наистина обича и не спира да играе. Бенефициент на тази негова мания ще стане и Сл. Трифонов, който го кани в своето популярно шоу по bTV, но и до самия края очевидно не разбира с какво се е сблъскал. От такива удари вероятно боли глава…

Това не са хора като нас, my friend!” – грее ДЕВИН след края на участието си, което завършва с живо акустично изпълнение на ‘Let It Roll’.

Уверявам го, че на практика прави ГОЛЯМ ШЛЕМ – с показването му в ПАНОРАМА по БНТ (при набега му у нас през декември) и сега с това развлекателно ШОУ по bTV. Вече е обхванал напълно различни публики, а му предстоят и срещи с ФРАКТУРА и ДЕНЯТ започва с КУЛТУРА

За пресконференцията в красивата голяма зала на Община Пловдив часове преди концерта, ХЕВИ ДЕВИ ме пита леко свенливо, дали не бих му дал фланелка на радиото, защото иска да излезе пред журналистите с нея. Ние споделяме неговата любов. Точно и ясно!

Познава по име целия екип на ТАНГРА МЕГА РОК още от декември и тогава дори ни помага да лепим из мразовитите софийски улици стикери за концерта на TANGRA MEGA MULLETS за 1 година ЛЕМИ. Сега гледаме клипове от шоуто и ДЕВИН оценява!

22 септември 2017

12:00 на обяд – пресконференцията започва с аплодисменти за ДЕВИН. Тук почти няма случайни и въпросите летят от добре запознатите с живота и битието на виртуозния гост – цветът на пловдивската музикална журналистика – ВЕЛИН СТАНЕВ и ЛЮБО СТОЙЧЕВ развяват предметни доказателства, че го следят още от ‘Sex And Religion’ на СТИЙВ ВАЙ през 1993. КРАСИ ПАНАЙОТОВ има изморен вид, защото е прекарал цели два дни пред залата на филхармонията, за да чуе и звука на репетициите му с оркестъра.

Естествено, ДЕВИН говори за каквото си иска, но след края на официалната размяна на въпроси и отговори – не отказва да се снима с никого и подписва дискове и плочи като луд (не е луд).

Всеки, срещнал се и за секунда с него, после се кълне, че това е един от най-любезните и слънчеви хора, които е виждал. И много весел!  Все пак, във връзка със случилите се напоследък неща, не мога да не го попитам насаме, дали не е склонен към неочаквано самоубийство и ви уверявам, че такъв сценарий е, меко казано, малко вероятен.

ДЕВИН попълва още два елемента в мозайката си от ТВ присъствия – варненският МАРТИН доизпълнява медийното партньорство на БНТ със Sounds of The Ages 2017 с няколко думи за ДЕНЯТ ЗАПОЧВА С КУЛТУРА, а КАТИНЧАРОВ не пуска артиста преди традиционната снимка за албума си…и ГАЗ към осъществяването на концерта.

Не особено взискателни към личната хигиена ловци на автографи кръжат пред сградата на общината – ДЕВИН се спира и при тях и ги озарява като слънце…

ТОЙ не е луд – той ужасно обича това, което прави. За двудневните репетиции с оркестъра – винаги е в залата поне час и половина преди да се появят другите. Моля нашите да направят така, че никой да не го безпокои в тези моменти. И май не държи телефона си, за да си играе с образи. С метъл диригента ни звезда се разбират още в първата секунда на първата си среща на живо.

Малко по-късно, ЛЕВОН ще ми довери, че е получил покана от него да работят заедно по някакви все още неясни за нас симфонични проекти – диригентът е настоял това да стане само през нашия мениджърски усет (ха-ха-ха) – предстои да видим…

Невероятен музикант – не разбирам как композира такива неща. И прекрасен човек.” – подписва се под епикризата ЛЕВОН.


снимка: Мартина Милтенова

Но в крайна сметка – всичко е любов и преклонение пред музиката. И всеки от бандата на ТАНГРА МЕГА РОК, който е директно ангажиран с правенето на концерта, има свои съвместни емоции с ДЕВИН.

МИЛА ЕС-ТИ-ЕН-ВИ, която следи най-отблизо артиста и неговия антураж по време на целия им престой, твърди, че докато водела с буса на ODD CREW нашия главен герой към концерта на вековната сцена, го учела да пее Блажени години, рокендролът беше млад на ГОШО МИНЧЕВ. Имала и видео.

След като си плюхме на петите от предаването на Сл. Трифонов, и в управлявания от мен лек автомобил, след уточнението на ДЕВИН Това не са хора като нас, my friend! – ме пита – Васил, коя беше първата ти любима група като дете???

След отговор без замисляне – VAN HALEN веднага вади колона, свързва я с ipad, за да започнем с ‘Fair Warning’ и с периферно зрение (със същото око следя в лявото огледало изпреварващия от дясно автомобил с Рег номер с E..) виждам как набляга на въздушните барабаните и баса, но и двамата пеем всяко уауна ДЕЙВИД ЛИЙ РОТ.

Ще минем през ‘I’, но и ‘5150’ със САМИ и дори настоявам да чуем ‘Josephina’ с ЧЕРОУН, след което го моля да си припомним китарите на неговия СТИЙВ ВАЙ в P.I.L. през 1986…

         

ДЕВИН ни връща към THE DOOBIE BROTHERS, возещите се отзад НИК (китарен техник) и ЗИММ (следи го с камера за документални кадри към DVD-то) мрънкат, че искат малко FEAR FACTORY, а ние не се противим дълго, но влизаме в Пловдив под звуците на ‘N.W.O.’ на MINISTRY, защото според моя навигатор е неподходяща карма да стъпим в древния полис с ‘You’re My Mate’ на RIGHT SAID FRED, което е гръмнало междувременно.

И ето, първият концерт на ДЕВИН ТАУНЗЪНД у нас вече е история. Малко съжалявам само, че когато внезапно ми хрумна (чак през август) да му предложа да поканим и АННЕКЕ за някоя песен, тя се оказа заета с друго. Останалото е заря! 

Може би единственият леко разочарован е 11-годишният ми син ФИЛИП, който е очаквал любимият му розов Poozers от DVD-то с шоуто в Royal Albert Hall да се гърчи и танцува между колоните в Античния театър. Е, да, но го няма – спектакълът беше друг.

Децата са важни в живота на ДЕВИНСтарая се да не използвам много думата с F пред сина ми. А иначе, постоянно се чувствам като на 11– 12… – уверява ме той, докато пием вода с краставици една сутрин.

Няма нищо случайно. И все пак, доминира мнението, че светът принадлежи на възрастните. Наистина познавам хора, които измерват и оценяват (в устата им звучи като оцЕнят) стойността на един артист с неговото лично състояние…

ДЕВИН ТАУНЗЪНД не внушава усещането на човек, на когото му спират водата за нелратени сметки. Но той е и МЕГА богат с последователите си. В Пловдив му ръкопляскат хора прелетели 15 хиляди километра, само за да направят това…Какъв беше този човек????– край на цитата!   

А данните от продажбите на билети говорят, че от 3000 души посетили концерта, не повече от 800 са си ги купили в България. И малко над 100 в самия Пловдив…

Явлението ДЕВИН ТАУНЗЪНД се оказва и свежа инжекция в местната икономика. Тук преписвам онзи пасаж от първа страница – Това е безпрецедентен за българските мащаби РОК туризъм, довел хиляди гости в Пловдив, които се възползват, за да оценят и чудесните ресторанти и барове в града. Два дни преди концерта, по улиците на града е като при гостуване на националния футболен отбор на Швеция в София – но вместо с жълти фланелки, пришълците са с разнообразни надписи – SYL, DTP, ZILTOID – просто проектите на ДЕВИН са твърде много.

Добрият ни приятел ИВАЙЛО АРТ МАНЕВ свидетелства, че на новото откриване (след радикален ремонт) на неговия рок бар БЕЗИСТЕНЪ в нощта след концерта е било пълно с рок туристи до 4 сутринта.

Именно вносните фенове са спасителите на този първи концерт на ДЕВИН ТАУНЗЪНД в България – без тях можехме да имаме феномена Легендарният MANFRED MANN’S SARTH BAND отменя шоуто си в Античния театър заради продажби от 370 билета.

Дали мълвата за силата на DTP вече се носи из нашите земи при гореизложените силни присъствия на централния герой във влиятелни медии и предавания и ще привлече нови зрители?

В нашата страна, всичко е с краката нагоре. Например, хората с пънкарски дух най-много настояват да се спазват правилата. Защото горе има предимно необразовани тарикати... – при тези мои думи, ДЕВИН не се залива с типичния си смях, а вероятно замисля бомбастична опера с трагичен край…

Изпреварвам въпроса ви – да, той харесва България – природата, виното и хубавите жени. Знае и какво е ракия. И много цени българската публика! И е (вероятно) единственият музикант от тази категория, който би дошъл тук цели 9 месеца преди концерта, за да го рекламира по света (спомнете си 20-минутния му филм)… И дори да сложи местна национална носия и калпак…

Няма да забравя да благодаря на моя съучастник АНДИ ФАРОУ от Northern Music, с когото действахме по този луд проект.

Вероятно нищо от това няма особено значение за националната геополитическа и културна визия. Но за нас, бандата от радио ТАНГРА МЕГА РОК, това е нашата представа, че правим България поне малко по-добра…Жанрът ви е ясен. А и направихме пореден концерт, който ще бъде издаден и разпространен в целия свят с името ‘БЪЛГАРИЯ’!

И накрая, с интонацията на МАЙК ЪРМЪНТРАУТ от ‘Better Call Saul’, ще произнеса имената на всички мои най-близки хора в тази битка:

АНДРЕЙ ВЛАДОВАЛЕКСАНДЪР БОЯДЖИЕВ, МОНИ ПАНЧЕВ, ВАСКО РАЙКОВАЛЕКСАНДРА НЕНКОВА, ПЕПИ БОДЛЬОВМАРИН БАНКОВКОКО СТОЙНОВ, ВИЛИ СТОЯНОВ, ИЛИАНА БОЙЧЕВААЛЕКСАНДЪР ОБРЕТЕНОВНАСО РУСКОВ, МИЛА СТОЯНОВА, МАРТИНА МИЛТЕНОВА, МАРТИН СТОЯНОВ, КОСЬО СТАНЧЕВ, БОБИ АТАНАСОВ-САБЯТАЕЛЕНА НЕНКОВА, СТEФАН ПОПОВ-ПЪРСИДАНИЕЛА ФИЛИПОВА и ВАСИЛ ВЪРБАНОВ!

ЗСП

ГАЛЕРИЯ