Има нещо особено приятно във факта, че най-добрите ученици на Dead Can Dance са именно IRFAN. През годините сме слушали десетки групи, вдъхновени от албумите на Брендан Пери и Лиса Жерар, но никоя не се е доближавала до изключително изчистената концепция, която предлагат българите.
Третият им албум ‘The Eternal Return’ е прекрасно доказателство за горните твърдения, както и поредната правилна крачка на IRFAN към установяването им не само като едно от явленията на местната, но и на световната сцена изобщо.
Звукът е многопластов, богат и подчертано естествен – както и в ‘Seraphim’, така и тук групата ползва минимум клавири и семпли, но пък използва широк набор от традиционни за Европа, Балканите и Близкия Изток инструменти като саз, тамбура, уд, бодран, тарамбука, дудук и кавал.
В резултата от това ‘The Eternal Return’ звучи тъкмо като пътешествие до Първото българско царство, превзетия от европейските армии Дамаск и едно особена пещера в пустинята Сахара, където все още личат древни пещерни рисунки на езерни води и плуващи в тях хора.
Неслучайно започнахме това ревю, споменавайки великаните Dead Can Dance. В ‘The Eternal Return’ присъства тяхно парче, което IRFAN често свирят на живо, но което до момента никога не е било записвано и не присъства в дискографията на Пери и Жерар.
Свалена по слух от концертни записи на DCD и дообработено от Петров и Йорданов, тази композиция се появява в настоящия вариант след личното одобрение на Пери, който дава и заглавието – ‘Salamander’.