PSYCHOTIC WALTZ никога не получиха вниманието, което заслужаваха и завинаги си останаха култова група. Днес малцинствените еклектични прог метъл кръгове смятат техния дебютен албум ‘A Social Grace’ за легенда, но преди 30 години, поне по мои спомени, името рядко събуждаше някакъв интерес и повечето хора дори не го знаеха.
Това бяха последните дни на километричните нишови стилови дефиниции. PSYCHOTIC WALTZ, родом от Калифорния, обитаваха един и същ творчески непонятен за редовия метъл консуматор балон с банди като WATCHTOWER, SIEGES EVEN от Германия, TARAMIS, от Австралия, HADES и други днес забравени имена, носещи етикет прогресив траш метъл.
Те стояха встрани от сцената на QUEENSRYCHE и DREAM THEATER и съществено се отличаваха от тях, не само заради специфичните вокали на Бъди Лаки (днес познат като Девън Грейвс), но и заради абсурдното за онова време присъствие на флейта в песните, което ни помогна да преоткрием JETHRO TULL. Напомням, че става въпрос за напълно различни времена.
PSYCOTIC WALTZ оставиха общо 4 албума, като между тях Бъди издаде великолепния, но много апокрифен солов албум ‘The Strange Mind of Buddy Lackey’ (1993), преди да се впусне в приключението DEADSOUL TRIBE десетина години по-късно и с друг псевдоним. Историята ни задължава да споменем и END AMEN – краткотрайна, но много силна студийна колаборация между Норм Леджио (барабани) и Дан Рок (китара) от PSYCHOTIC WALTZ и Уве (вокали, китари и клавири) от DEATHROW.
Накратко, ‘The God – Shaped Void’ e първият запис на PSYCHOTIC WALTZ от 1996 насам, и то в оригинален състав. Дори корицата, създадена от Травис Смит, напомня на обърканите и лунатични произведения на оригиналния артист на групата, Майк Клифт, блъснат от кола и трагично загинал преди 5 години.
Иронично, очакванията са напълно разнопосочни, но приликите и разликите с групата от онова време стават ясни още в първите минути. Без съмнение, това е продължение на мрачния, странен и меланхоличен свят, който просветените вече познават.
Дори да си останал безучастен към него през първите три песни, смазващата, но заразителна конспирация ‘All the Bad Men’ ще те закачи веднага, докато ‘While the Spiders Spin’ избухва в лицето ти с такъв драматизъм, че ежедневната тема за изолацията и пристрастяването към виртуалната социална реалност оставя горчив привкус на безизизходица и напомня за ‘Little People’ от ‘Into the Everflow’ (1992). Триумфът на флейтата е в ‘Demystified’, но никъде не се прекалява с изразните средства, всичко е в името на съдържанието.
Гласът на Девън също не е безтегловно фриволен като в ранните неща, а структуриран в традициите на DEADSOUL TRIBE.
Този факт би могъл да подразни и дори отблъсне хората, които очакват някакво завръщане към корените. Случаят малко наподобява последния албум на SANCTUARY, който повече прилича на NEVERMORE.
Като оставим тези технически подробности настрана, ‘The God – Shaped Void’ е чудовищен албум с десетки различни измерения, които трудно биха могли да бъдат анализирани в малък текст като този. Тези 11 песни, разположени върху почти 60 минути успяват да създадат собствена вселена и живеят сплетени една в друга.
В един друг свят PSYCHOTIC WALTZ дори биха станали с няколко лайка по-популярни, но това едвможе би дори вайръл, както биха казали някои. Не и в нашия обаче. Вярвам, че това не ги притеснява много.